Wedstrijdregels

Hieronder zijn enkele basis principes van het voetbal spel uitgelegd. Het volledige spel uitleg is een complex verhaal die we niet simpelweg op de website kunnen plaatsen. Wil je uitgebreider informatie over voetbal regels tijdens wedstrijden dan kun je terecht op de KNVB website →.

1. Teams: Een voetbalwedstrijd bestaat uit twee teams, elk met 11 spelers, waaronder een doelman. Het doel van elk team is om de bal in het doel van de tegenstander te krijgen en zo doelpunten te scoren.

2. Speeltijd: Een standaard voetbalwedstrijd duurt 90 minuten, verdeeld over twee helften van elk 45 minuten. Er is een pauze van 15 minuten tussen de helften. In sommige gevallen kan er extra tijd worden toegevoegd aan elk van de helften om blessuretijd te compenseren.

3. Doelpunten: Het scoren van een doelpunt gebeurt wanneer de hele bal de doellijn passeert tussen de doelpalen en onder de dwarslat. Elk doelpunt telt als één punt.

4. Buitenspel: De buitenspelregel is een complexe regel, maar in essentie betekent het dat een speler zich in een buitenspelpositie bevindt als hij zich dichter bij de tegenstander zijn doellijn bevindt dan de bal en de voorlaatste verdediger op het moment dat de bal naar hem wordt gespeeld.

5. Vrije trappen: Er zijn verschillende soorten vrije trappen, zoals directe vrije trappen (waarbij een doelpunt rechtstreeks uit de vrije trap kan worden gescoord) en indirecte vrije trappen (waarbij de bal door een andere speler moet worden aangeraakt voordat een doelpunt kan worden gescoord). Vrije trappen worden gegeven voor overtredingen.

6. Gele en rode kaarten: Scheidsrechters kunnen gele kaarten tonen als een speler een overtreding begaat als waarschuwing. Twee gele kaarten in dezelfde wedstrijd leiden tot een rode kaart, wat betekent dat de speler moet vertrekken. Een rode kaart kan ook direct worden getoond voor ernstige overtredingen.

Pagina's