Internationale overschrijving

Internationale overschrijvingen in het voetbal zijn complexer dan nationale overschrijvingen en vereisen extra stappen en documentatie.

Deadlines en periodes: Internationale overschrijvingen moeten binnen de officiële transferperiodes (transfer windows) van de betrokken landen plaatsvinden. Deze periodes verschillen per land, maar zijn meestal in de zomer (juni tot augustus) en in de winter (januari).

Bijzondere aandachtspunten:
Werkvergunningen en visa: In sommige landen moet de speler een werkvergunning of visum verkrijgen om te mogen spelen.
Medische keuring: Vaak moet de speler een medische keuring ondergaan voordat de overschrijving definitief is.
Documentatie: Zorg ervoor dat alle benodigde documenten, zoals paspoortkopieën, medische rapporten en contracten, volledig en correct zijn ingevuld.

Door de complexiteit en de vele betrokken partijen is het belangrijk om dit proces goed te plannen en tijdig te beginnen. Contact opnemen met de secretaris of een bestuurslid van de nieuwe club kan helpen om dit proces soepel te laten verlopen.

Dit is hoe het werkt:

1. Aanvraag bij de nieuwe club: De speler meldt zich aan bij de nieuwe club in het buitenland.
  2. Overschrijvingsverzoek: De nieuwe club dient een verzoek in bij hun nationale voetbalbond om de speler over te schrijven. Dit verzoek wordt vervolgens doorgestuurd naar de FIFA.
  3. International Transfer Certificate (ITC): De huidige nationale bond van de speler moet een International Transfer Certificate (ITC) afgeven. Dit document bevestigt dat de speler vrij is om over te stappen naar de nieuwe club.
  4. Bevestiging van oude club: De oude club en nationale bond moeten akkoord gaan met de transfer en bevestigen dat er geen contractuele of financiële geschillen zijn.
  5. Goedkeuring door de FIFA: De FIFA beoordeelt de aanvraag en controleert of aan alle regels en voorwaarden is voldaan. Bij jeugdspelers zijn er extra regels om te voorkomen dat jonge spelers te vroeg naar het buitenland verhuizen.
  6. Registratie bij de nieuwe club: Na goedkeuring door de FIFA en ontvangst van de ITC wordt de speler officieel geregistreerd bij de nieuwe club en kan hij daar deelnemen aan trainingen en wedstrijden.

Kom je vanuit het buitenland?

Ben je aan het voetballen bij een club uit het buitenland en kom je naar Nederland? Dan heb je waarschijnlijk een internationale overschrijving nodig. Vul hier je gegevens in en wij doen een aanvraag voor jou bij FIFA.

Voornaam
In wel categorie speel je?
Selectievakjes